Leerproblemen

Leesproblemen


Dyslexie

Dyslexie is een specifieke leerstoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen met het nauwkeurig en/of vlot leren lezen en spellen, ondanks een normale intelligentie, voldoende onderwijs, en een stimulerende omgeving. Het probleem is vaak te wijten aan een zwakke fonologische verwerking, wat betekent dat personen met dyslexie moeite hebben met het herkennen en manipuleren van klanken in woorden. Dyslexie is neurobiologisch van aard en kan verschillende vormen en gradaties aannemen, maar het heeft in alle gevallen invloed op de leesvaardigheid en het schriftelijke taalgebruik.

De aanpak van leesproblemen binnen de logopedie is gericht op het verbeteren van leesvaardigheden bij kinderen en volwassenen die moeite hebben met lezen. Logopedisten spelen een cruciale rol bij het diagnosticeren en behandelen van leesproblemen, zoals dyslexie, vertraagde leesontwikkeling, of andere leesstoornissen.

Diagnose en beoordeling

Anamnese: De logopedist begint met een uitgebreid intakegesprek met de ouders of de patiënt om de voorgeschiedenis van het leesprobleem te begrijpen. Hierbij worden eventuele andere ontwikkelingsproblemen besproken.

Testen en observatie: De logopedist voert specifieke testen uit om de leesvaardigheden te beoordelen. Dit kan onder andere het meten van het leestempo, de nauwkeurigheid en het begrip van de tekst omvatten. Voor kinderen worden vaak ook spellen ingezet om de motivatie en betrokkenheid te vergroten.

Differentiaaldiagnose: Er wordt gekeken of er sprake is van een specifiek leesprobleem zoals dyslexie, of dat het leesprobleem voortkomt uit een andere oorzaak, zoals een taalontwikkelingsstoornis of problemen met de concentratie.

Individueel behandelplan

Multisensorische benadering: Logopedisten maken vaak gebruik van multisensorische technieken, waarbij lezen wordt gecombineerd met zien, horen, voelen en bewegen. Dit kan helpen bij het versterken van de verbindingen tussen verschillende hersengebieden die betrokken zijn bij het lezen.

Doelen stellen: Op basis van de diagnose worden concrete doelen gesteld. Deze doelen zijn gericht op het verbeteren van specifieke leesvaardigheden, zoals klankbewustzijn, woordherkenning, of begrijpend lezen.

Gerichte oefeningen: De behandeling kan bestaan uit een combinatie van fonologische oefeningen (zoals rijmen, klanken herkennen en manipuleren), leesstrategieën, en het vergroten van de woordenschat. Dit gebeurt vaak stapsgewijs en aangepast aan het niveau van de patiënt.

Ouder- en leerkrachtbegeleiding

Samenwerking: De logopedist werkt vaak samen met leerkrachten en andere specialisten (zoals remedial teachers) om een geïntegreerde aanpak te waarborgen. Dit is vooral belangrijk als het leesprobleem ook invloed heeft op andere schoolvakken.

Educatie en advies: Ouders en leerkrachten worden geïnformeerd over het leesprobleem en hoe zij thuis of in de klas kunnen ondersteunen. Dit kan variëren van praktische tips tot het geven van specifieke oefeningen die het leesproces bevorderen.

Evaluatie en aanpassing

Evolutiemeting: De voortgang van de patiënt wordt regelmatig geëvalueerd om te bepalen of de behandeling effectief is. Hierbij worden de leesvaardigheden opnieuw getest en worden de resultaten vergeleken met de eerder gestelde doelen.

Bijstellen van het behandelplan: Op basis van de voortgang kunnen de doelen en oefeningen worden aangepast. Dit kan betekenen dat er nieuwe technieken worden geïntroduceerd of dat de focus verschuift naar andere aspecten van het lezen.

Preventie en voorlichting

Vroege interventie: Logopedisten richten zich ook op preventie door vroege signalen van leesproblemen te herkennen en snel in te grijpen. Dit kan helpen om ernstigere problemen op latere leeftijd te voorkomen.

Bewustwording: Er wordt ook gewerkt aan het vergroten van de bewustwording bij ouders en leerkrachten over leesproblemen en het belang van vroege signalering en behandeling.

Gebruik van hulpmiddelen

Software en apps: Er zijn verschillende digitale hulpmiddelen beschikbaar die kunnen worden ingezet om het lezen te oefenen. Deze tools worden soms aanbevolen als aanvulling op de reguliere logopedische behandeling.

Leeshulpmiddelen: Voor sommige patiënten kan het gebruik van speciale leeslinialen, aangepast leesmateriaal, of audio-ondersteunde tekst nuttig zijn.

Door deze systematische aanpak kan een logopedist effectief bijdragen aan het verbeteren van de leesvaardigheden en het zelfvertrouwen van mensen met leesproblemen, waardoor hun kansen op succes in onderwijs en werk toenemen.

Praktisch

Therapie bij leesproblemen wordt in ons centrum gegeven door ervaren therapeuten die zich voortdurend bijscholen. Indien gewenst wordt er nauw samengewerkt met de school en het CLB.

Schoolbezoeken zijn mogelijk als de school akkoord gaat. Er wordt een extra vergoeding gevraagd voor de verplaatsing.

Het ziekenfonds geeft goedkeuring voor 140 sessies van 30 minuten (of een equivalent van 60 minuten bij kinderen ouder dan 10 jaar).

Meer info over de aanmelding en tarieven vindt u hier.

We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners. View more
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Who we are

Suggested text: Our website address is: https://www.logopedieleuven.be.

Comments

Suggested text: When visitors leave comments on the site we collect the data shown in the comments form, and also the visitor’s IP address and browser user agent string to help spam detection.

An anonymized string created from your email address (also called a hash) may be provided to the Gravatar service to see if you are using it. The Gravatar service privacy policy is available here: https://automattic.com/privacy/. After approval of your comment, your profile picture is visible to the public in the context of your comment.

Media

Suggested text: If you upload images to the website, you should avoid uploading images with embedded location data (EXIF GPS) included. Visitors to the website can download and extract any location data from images on the website.

Cookies

Suggested text: If you leave a comment on our site you may opt-in to saving your name, email address and website in cookies. These are for your convenience so that you do not have to fill in your details again when you leave another comment. These cookies will last for one year.

If you visit our login page, we will set a temporary cookie to determine if your browser accepts cookies. This cookie contains no personal data and is discarded when you close your browser.

When you log in, we will also set up several cookies to save your login information and your screen display choices. Login cookies last for two days, and screen options cookies last for a year. If you select "Remember Me", your login will persist for two weeks. If you log out of your account, the login cookies will be removed.

If you edit or publish an article, an additional cookie will be saved in your browser. This cookie includes no personal data and simply indicates the post ID of the article you just edited. It expires after 1 day.

Embedded content from other websites

Suggested text: Articles on this site may include embedded content (e.g. videos, images, articles, etc.). Embedded content from other websites behaves in the exact same way as if the visitor has visited the other website.

These websites may collect data about you, use cookies, embed additional third-party tracking, and monitor your interaction with that embedded content, including tracking your interaction with the embedded content if you have an account and are logged in to that website.

Who we share your data with

Suggested text: If you request a password reset, your IP address will be included in the reset email.

How long we retain your data

Suggested text: If you leave a comment, the comment and its metadata are retained indefinitely. This is so we can recognize and approve any follow-up comments automatically instead of holding them in a moderation queue.

For users that register on our website (if any), we also store the personal information they provide in their user profile. All users can see, edit, or delete their personal information at any time (except they cannot change their username). Website administrators can also see and edit that information.

What rights you have over your data

Suggested text: If you have an account on this site, or have left comments, you can request to receive an exported file of the personal data we hold about you, including any data you have provided to us. You can also request that we erase any personal data we hold about you. This does not include any data we are obliged to keep for administrative, legal, or security purposes.

Where your data is sent

Suggested text: Visitor comments may be checked through an automated spam detection service.

Save settings
Cookies settings
Scroll to Top